måndag 10 maj 2010

Konstruktiv eskapism

Finns det någon konkret nytta med bloggande eller är det bara verklighetsflykt och ett sätt att skjuta fram verkliga uppgifter och andra tråkigare plikter?

Både ja och nej, tycker jag. Visst kan bloggande vara att göra roliga saker för att undgå att ta sig an tråkigare saker men det finns också en konstruktiv dimension. Bloggande liksom allt annat skrivande upprätthåller och utvecklar förmågan att uttrycka sig i skrift. Jag tänker mig att en person med skrivvana mer sällan går i lås när hon ställs inför andra skrivuppgifter. Därför tänker jag optimistiskt att mitt avhandlings-, uppsats- och essäskrivande kommer att löpa smidigare när jag bloggar ibland.

Med tanke på min kandidatavhandling som väntar på sin tur i högen av uppgifter jag bör ta itu med innan jag kan njuta av sommaren på heltid vill jag visa upp en av Mirjos seriestrippar:


Jag tror att många känner igen sig. Det är så lätt att tänka jag gör det sen, när...

2 kommentarer:

miriam sa...

haha, det där är såå typiskt! :)

Eva sa...

Javisst. Men nu när jag uttalat mig såhär i allmänheten är jag tvungen att börja producera några resultat också, något annat vore generande. :P