lördag 19 december 2009

Favoritlampan


Ett av mina absoluta favoritföremål i mitt hem är Harri Koskinens Block-lampa (1996). Min blick fastnar i den gång på gång och en gång tänkte jag för mig själv att det är synd att jag redan har en, för om jag inte skulle ha en så skulle jag köpa en direkt.

Nyligen stötte jag på ett smärre problem då glödlampan inuti brann slut. Tvärtom mot vad det ser ut så är det inte en vanlig standardstor glödlampa inuti utan en liten en på 15W. Sokos hade inga sådana sådana så jag gick till Sisustuksen Koodi och bad om råd. Hjälpen fanns närmare än jag trodde. Clas Ohlsson räddade dagen och försåg mig med ett tvåpack lampor av den välartikulerade benämningen päronlampa för kyl- och frysskåp samt för möbel och dekorationsbelysning för det ringa priset av 2,50 euro.

Som trivia kan berättas att det finns tre föremål på Museum of Modern Art i New York som är formgivna av finländare. Aalto-vasen, Sarpaneva-grytan och denna.

4 kommentarer:

Jessica sa...

åh, du kan få köpa en sån åt mig i stället! :D Jag älskar lampan, mina föräldrar har en sådan men jag vil också ha! :)

Eva sa...

Tack för erbjudandet, men tyvärr är jag så egocentrerad att jag tycker det är roligare att köpa saker åt mej själv än åt andra. :P Tack för kommentaren.

anonymis sa...

den ser ju ut som en isbit! :D passar bra in i vintern :)
jag är nyfiken, sitter halvorna fast på nåt sätt eller är de helt lösa?

Eva sa...

Lampan består av tre från varandra lösa delar: Glashalvorna i glas med varsin glödlampsformad frostad grop i mitten och själva elektronikdelen dit den lilla glödlampan skruvas. Glashalvorna sitter löst ja men ändå helt stadigt då de är såpass tunga. Mellan dem finns dessutom i varje hörn en liten silikondyna som är ca 1 mm tjock, för att förhindra att halvorna halkar av varann. En verkligt genomtänkt konstruktion, less is more minsann.