tisdag 8 december 2009

Do-it-yourself-blombutiken

När jag för inte alltför länge sedan skulle byta tåg i Seinäjoki gick jag in i stationsbyggnaden för att söka skydd från kylan. Där fann jag något som värmde mitt sinne: En självhjälpsblomkiosk!


Vilken söt idé. Blombuketter och -arrangemang finns i ett olåst skåp, tillgängliga för vem som helst att ta. Betalningen sker kontant med jämna pengar till pengalådan intill. Vad kan man säga? Underbart.


Itsepalvelukaapin käyttöohjeet
- Ota kaapista mieleisesi kukka tai kimppu.
- Kimpulle läytyy märkäpaperia, muovipussi, kumilenkki sekä virkistepussi.
- Tiputa kukka valmiiseen paperitötteröön ja sulje paketin suu narulla jota löytyy kaapista.
- Maksu suoritetaan tasasummana rahalippaaseen.
Älä varasta, niin palvelu säilyy ...

2 kommentarer:

anonymis sa...

vad härligt! :D utbudet ser ganska litet ut, men kanske åtgången inte är så stor?
påminner lite om självhjälps-grönsaksbutiken (eller kanske det finns fler?) som finns ute i väståbolands skärgård. har aldrig köpt nåt i en sån ensam, men får alltid lust att lämna kvar lite mindre pengar än vad jag borde, bara för att jag kunde komma undan. det bor nog en liten kleptoman i mig.
(fast det kanske är som med lusten att hoppa från en hög höjd eller köra in i motkommande trafik; en tanke att leka med, men inget man verkligen skulle göra.)

Eva sa...

Utbudet var inte stort nej men jag antar att skåpet inte heller konkurrerar med traditionella blombutiker. Men tänk så praktiskt att kunna köpa en vacker blomma åt sin irriterade respektive när man sluddrar hem på morgonnatten efter en utdragen efterfest. Bäddat för romantik!

Vilka skurkaktiga tankar du har om att betala för lite, jag känner däremot att jag skulle kunna betala extra bara för att det är så gulligt att köpmannen ger mig ett förtroende.

Roligt att konceptet finns också annanstans. Sommartid vet jag att går det att köpa trädgårdsblommor i Närpes på samma sätt. Mycket av sommarblommorna står utomhus dygnet runt och om det inte är inom öppethållningstiderna så får man betala i en låda. Jag förstår att konceptet fungerar på landsbygden där folk är snälla och hederliga, men Seinäjoki är ju trots allt en stad med 50 000+ invånare.