torsdag 8 april 2010

Litteraturvetarens hjälpmedel, del 1

Inte ens den mest ambitiösa literaturvetaren kan läsa mer än en bråkdel av all relevant skönlitteratur som finns, så det är fint att man kan fuska lite för att få en överblick. I min bokhylla finns följande två verk som är utmärkta för ändamålet:

1001 Books you must read before you die, red. Peter Boxall.

På i snitt en halv sida text per verk och med många intressanta färgbilder presenteras litteraturhistoriens kanon från antiken till 2000-talet. Tyngdpunkten är på 1900-talet med 884 verk, där nobel- och pulitzerpristagare presenteras sida vid sida med internationella bestsellers och titlar som är bättre kända som filmatiseringar. Dessa 1001 är kanske inte världens bästa eller mest relevanta böcker, men är ett omfattande svep över det litterära fältet. En finländsk författare finns med, aningen överaskande Tove Jansson med Sommarboken. Listan på de 1001 kan för övrigt hittas här. Efter en snabb uträkning kan jag konstatera att jag läst 5,4 % av de listade böckerna.


80 romaner för dig som har bråttom, av Henrik Lange.

80 kända böcker komprimerade till fyrarutors seriestrippar, allt från Odysséen och Brott och straff till Sagan om Ringen och Gonatt, Alfons Åberg. Vissa är riktigt lyckade.



Den här har jag fingrat på i Akademiska bokhandeln:

Twitterature. The World’s Greatest Books Retold Through Twitter, av Alexander Aciman.

Lyckat och fyndigt, men i många fall ska man helst ha läst verket i fråga för att förstå det roliga.

(Bilderna lånade från AdLibris.fi och Amazon.com)

4 kommentarer:

anonymis a.k.a. miriam sa...

den första har jag funderat på att köpa flera gånger (valde istället en som listar 100 bannlysta bäcker) och den sistnämnda äger jag. kanske jag borde ha blivit littvetare jag med.

Eva sa...

1001 Books kan jag verkligen rekommendera om du är litteraturintresserad och vill fördjupa din allmänbildning. 100 bannlysta böcker låter riktigt intressant, något sådant verk har jag inte stött på. Om en bok väcker så mycket känslor att den bannlyses så måste den vara mycket inflytelserik eller nytänkande eller provocerande, alltså definitivt läsvärd. Gillar du Twitterature? Borde jag köpa den?

Det är roligt att vara litteraturvetare, förutom just nu när jag knappt läser några littvet-kurser då biämnesstudier och kandstress upptar all den tiden.

"Anonymis aka Miriam"? Nu blir jag nyfiken igen. Känner jag någon Miriam...? Hmm. Spännande!

miriam sa...

ja, jag har alltid gillat böcker! har en tendens att samla på mig såna som jag tror vara intressanta, men tyvärr blir det sällan av att faktiskt läsa dem. Twitterature är helt intressant, men som du sa borde man ha läst verken, alltså gamla klassiker, för att förstå det roliga i twittringarna. enligt mig hade de valt de bästa (kändaste?) som citat på bakpärmen.

Eva sa...

När jag köper böcker har jag alltid en avsikt att läsa dem, men visst händer det att böcker står olästa i bokhyllan i flera år eller kanske i all evighet. Nu senast köpte jag hem The Picture of Dorian Gray, men bytte till en mer lättläst bok efter att ha kommit igenom två kapitel. Anden är villig men köttet är svagt. Tack föresten för dina kommentarer, det är så mycket mer givande att blogga när det blir en dialog. :)