måndag 27 september 2010

Rosendrömmarnas sovrum

Jag tillbringade många sommarnätter uppe på min farmors vind i denna drömska rosenkammare. Inredningen är till stora delar arv från en gammelfaster som var folkskolelärarinna på 1930-talet.

Det är något underbart stämningsfullt med kakelugnar.

Ett komplett tvätt-set från tidigt 1900-tal med vattenkanna, tvättfat, potta, tvålfat och tandborstställ. Det ska finnas ett tandglas också men det lär farmor använda som blomvas. Jag tycker det är underbart hur rosendekorationerna harmonierar med rummets tapeter. Blomhandduken på väggen följer också temat.

Spegelbyrån. Jag är svag för såna här!

Jag har redan som liten tyckt att sängen på bilden är mer av en sagosäng än en bruksmöbel.

2 kommentarer:

Emma sa...

Ja har exakt samma spegelbyrå på villan!

Eva sa...

@Emma - Tufft! Jag tycker det är ganska sällan man brukar stöta på två likadana möbler när det är fråga om äldre grejer, så va kul!

Tack för kommentaren, föresten. Imponerande att det finns läsare kvar även efter månaders bloggtorka. Jag kollade min Google analytics i går och insåg att några entusiaster per dag besökt min blogg också under den tysta perioden. Jag vet inte riktigt vilka ni är, men jag är rörd!